http://www.a-desk.org/highlights/De-Ryan-Gander-a-Basquiat-pasando.html
http://www.a-desk.org/highlights/From-Ryan-Gander-to-Basquiat-by.html
http://www.a-desk.org/highlights/De-Ryan-Gander-a-Basquiat-passant.html
Hacía mucho tiempo que quería ver la película Basquiat (1996) y por una u otra razón, nunca había tenido la oportunidad de hacerlo. El pasado fin de semana, Loop y Ryan Gander me dieron la excusa o la ocasión perfecta para hacerlo. Al presentar el vídeo de Ryan Gander Basquiat or I can’t dance to it, one day -but not now, one day I will but that will be it, but you won’t know and that will be it (2008) la galería holandesa Annet Gellink no jugaba a sorprender con premières ni con espectacularidad, sino que apostaba por mostrar, en el contexto siempre extraño de una feria en un hotel, un trabajo tan directo como complejo y, como es habitual en Gander, en el que el proceso creativo de señalar y descubrir historias, de probar y aprender, integra al espectador desde el primer momento.
El vídeo de Gander consiste en una escena de cinco minutos en el que un hombre vestido con pijama y suéter, va en bicicleta por un parque mientras fuma un cigarrillo. Mientras tanto una voz en off va explicando la propia pieza. La escena es en realidad un re-enactment de un momento de la película Basquiat (1996) de Julian Schnabel. “La escena sucede en el último tercio del film, cuando Basquiat pedalea por un parque para ir a ver a Andy Warhol”, nos dice la voz en off. “En la escena previa un periodista entrevista a Basquiat, de manera educada pero con una hostilidad obvia, sobre la explotación a la que ha sido sometido y su supuesto estatus como outsider. En contraste, su amistad con Warhol se convierte en la pieza fundamental de pertenencia. Es posible leer esta escena de la bicicleta como un viaje que va de la no pertenencia a la pertenencia, que son los dos polos que estructuran el film. «El vestido de Basquiat, con un chaqueta de punto sobre el pijama sugiere que no le importa lo que acaba de pasar. Pero, por supuesto, impulsado por la ambición y alimentada por las drogas, sí que le importa, intensamente”. Quien nos explica el vídeo desde el propio vídeo es Niru Ratnam, galerista de Gander y protagonista de la escena recreada, autor también de la nota de prensa sobre la pieza, que es el texto que lee en off y que acompaña toda la proyección.
En este juego de relaciones y de representación de papeles intercambiados, Gander pone a su galerista en la posición del artista en un momento clave de conciencia del conflicto entre lo que es, lo que hace y lo que quiere, y el poder y las presiones de los agentes mediadores. Y mediadores no son sólo poderosos galeristas que, en una escena de la película de Schnabel, en medio de la cena de una exitosa inauguración le recuerdan a Basquiat que cualquier venta que se haga, sea donde sea debe hacerse a través de la galería, sino que mediación es también escribir notas de prensa. Y, es en ese tipo de mediación en la que se centra Gander, porque esos textos aparentemente informativos que dan las claves de lectura de las obras expuestas, pueden también ser terriblemente vacuos, totalmente dirigistas o llenos de prejuicios.
Es curioso también que tanto el visionado del vídeo de Gander, del film de Schnabel y de propina del documental Jean-Michel Basquiat. The Radiant Child (2010), dirigido por Tamra Davis a partir de material filmado durante sus años de amistad con el artista, traigan a primer plano, no tanto la figura romántica de un artista de vida tan intensa como breve, sino todo el entramado de agentes y mediadores del arte. Y, especialmente el documental de Davis, un retrato del downtown de Nueva York de finales de los 70 y principios de los 80, de gran ebullición creativa en el que todos eran artistas, actores, cineastas y escritores al mismo tiempo y, simplemente, hacían cosas.
(ENG)
I’ve been wanting to see the film Basquiat (1996) for a long time now and for one reason or another I’ve never had the opportunity. Last weekend, Loop and Ryan Gander gave me the excuse or perfect occasion to do so. In presenting the video by Ryan Gander Basquiat or I can’t dance to it, one day -but not now, one day I will but that will be it, but you won’t know and that will be it (2008) the Dutch gallery Annet Gellink didn’t aim to surprise with a première nor with the spectacular, so much as it ventured to show, within the always odd context of an art fair in a hotel, a work as direct as it is complex, in which, as ever with Gander, the creative process of indicating and discovering stories, of testing and learning, involves the spectator right from the very beginning.
The video of Gander consists of a scene of five minutes in which a man dressed in pyjamas and a sweater, cycles through a park while smoking a cigarette. Meanwhile a voice in off explains the piece itself. The scene is in reality a re-enactment of a moment from the film Basquiat (1996) by Julian Schnabel. “The scene occurs roughly two thirds of the way through the movie, where Basquiat cycles through a park to see Andy Warhol” the voice in off tells us. “In the previous scene a journalist questions Basquiat, politely but with an obvious hostility, about Basquiat’s and his admirers exploitation of his supposed status of outsider. By way of contrast, the friendship with Warhol is the ultimate piece of insiderism. It might then be possible to read the cycle scene as the journey through the outsider-insider pole that structures the film. Basquiat’s attire, with a cardigan thrown over pyjamas, suggests that he doesn’t care, things just happen. But of course, driven by ambition and fuelled by drugs, he does care, intensely”. Who explains the video to us, from within the actual video is Niru Ratnam, Gander’s gallerist and protagonist of the recreated scene and also the author of the press release about the piece, which is the text that he reads in off that accompanies the whole projection.
In this play on relations and the representation of exchanged roles, Gander places his gallerist in the position of the artist in a key moment of conflict of conscience between what he is, what he does and what he wants, and the power and pressures of mediating agents. And mediators are not just powerful gallerists who, in a scene from the film by Schnabel, in the middle of a supper of a successful opening remind Basquiat that any sales that he makes, wherever they might be have to be made through the gallery, but mediation is also writing press releases. And it is this type of mediation that Gander focuses on because these apparently informative texts that give the keys with which to read the exhibited works, can also be terribly vacuous, totally directive or full of prejudices.
It’s also curious that when watching the video by Gander, the film by Schnabel and as an extra the documentary Jean-Michel Basquiat. The Radiant Child (2010), directed by Tamra Davis based on the material filmed during his years of friendship with the artist, what engulfs the foreground is not so much the romantic figure of an artist with a life as intense as it was brief, so much as the entangled web of agents and mediators of art. And, in particular in Davis’ documentary, a portrait of downtown New York at the end of the 70s and beginning of the 80s, the huge creative boom in which everybody was an artist, actor, filmmaker and a writer all at the same time and they simply, did things.
(CAT)
Feia molt temps que volia veure la pel·lícula Basquiat (1996) i per una o altra raó, mai havia tingut l’oportunitat de fer-ho. El passat cap de setmana, Loop i Ryan Gander em van donar l’excusa o l’ocasió perfecta per a fer-ho. En presentar el vídeo de Ryan Gander Basquiat or I can’t dance to it, one day -but not now, one day I will but that will be it, but you won’t know and that will be it (2008) la galeria holandesa Annet Gellink no jugava a sorprendre amb premières ni amb espectacularitat, sinó que apostava per mostrar, en el context sempre estrany d’una fira en un hotel, un treball tan directe com complex i, com és habitual en Gander, en què el procés creatiu d’assenyalar i descobrir històries, de provar i aprendre, integra l’espectador des del primer moment.
El vídeo de Gander consisteix en una escena de cinc minuts en què un home vestit amb pijama i suèter va en bicicleta per un parc mentre fuma un cigarret. Mentrestant una veu en off va explicant la pròpia peça. L’escena és en realitat un re-enactment d’un moment de la pel·lícula Basquiat (1996) de Julian Schnabel. «L’escena passa en l’últim terç del film, quan Basquiat pedaleja per un parc per anar a veure Andy Warhol», ens diu la veu en off. «En l’escena prèvia un periodista entrevista a Basquiat, de manera educada però amb una hostilitat òbvia, sobre l’explotació a la qual ha estat sotmès i el seu suposat estatus d’outsider. En contrast, la seva amistat amb Warhol es converteix en la peça fonamental de pertinença. És possible llegir aquesta escena de la bicicleta com un viatge que va de la no pertinença a la pertinença, que són els dos pols que estructuren el film. “El vestit de Basquiat, amb un jaqueta de punt sobre el pijama suggereix que no li importa el que acaba de passar. Però, és clar, impulsat per l’ambició i alimentada per les drogues, sí que li importa, intensament”. Qui ens explica el vídeo des del propi vídeo és Niru Ratnam, galerista de Gander i protagonista de l’escena recreada, autor també de la nota de premsa sobre la peça, que és el text que llegeix a off i que acompanya tota la projecció.
En aquest joc de relacions i de representació de papers intercanviats, Gander posa al seu galerista en la posició de l’artista en un moment clau de consciència del conflicte entre el que és, el que fa i el que vol, i el poder i les pressions dels agents mediadors. I mediadors no són només poderosos galeristes que, en una escena de la pel·lícula de Schnabel, enmig del sopar d’una reeixida inauguració li recorden a Basquiat que qualsevol venda que es faci, sigui on sigui, s’ha de fer a través de la galeria, sinó que mediació és també escriure notes de premsa. I, és en aquest tipus de mediació en què se centra Gander, perquè aquests textos aparentment informatius que donen les claus de lectura de les obres exposades, poden també ser terriblement vacus, totalment dirigistes o plens de prejudicis.
És curiós també que tant el visionat del vídeo de Gander, del film de Schnabel i de propina del documental Jean-Michel Basquiat. The Radiant Child (2010), dirigit per Tamra Davis a partir de material filmat durant els anys d’amistat amb l’artista, portin a primer pla, no tant la figura romàntica d’un artista de vida tan intensa com breu, sinó tot l’entramat d’agents i mediadors de l’art. I, especialment el documental de Davis, un retrat del downtown de Nova York de finals dels 70 i principis dels 80, de gran ebullició creativa en què tots eren artistes, actors, cineastes i escriptors al mateix temps i, simplement, feien coses.